اختلال شخصیت پارانویید یا بدبینی:

اختلالات شخصیت معمولا اختلالات پایداری هستند که به راحتی تغییر نمی کنند و در تمام طول زندگی همراه فرد هستند و کلیت زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهند.

 بدبینی یکی از این اختلالات است که مشخصه اصلی این افراد بی اعتمادی و شکاکیت دائمی نسبت به دیگران است، آن ها افراد پرخاشگر، خصومت ورز و بدعنقی هستند که به خاطر دیدگاه و رفتاری که با افراد دارند معمولا منزوی می شوند و دیگران از ان ها دوری می کنند.

هر چیزی را به خودشان می گیرند و دائما فکر می کنند که همه در مورد آن ها صحبت می کنند و یا علیه آن ها توطئه می کنند و به طور بی اساسی به وفاداری همسرشان شک می کنند.

1.        باور دارند که دیگران می خواهند از آن ها سوء استفاده کنند و یا به آن ها آسیب بزنند و برای آنها سخت است که به کسی و یا حتی به دوستان خود اعتماد کنند.

2.  به دیگران بدبینند و در آن ها به دنبال نشانه هایی از خیانت یا دشمنی می گردند.

4.      به همه چیز سوء ظن دارند و شرایط را تهدید آمیز و یا خطرناک تفسیر می کنند.




این افراد هیچگاه شخصا برای درمان اقدام نمی کنند و خودشان را بیمار نمی بینند و بیشتر دیگران از رفتارهای ان ها آزرده شده و ان ها را برای درمان می اورند.

این اختلال در مردان بیشتر از زنان دیده می شود و مصرف مواد مخدر نیز می تواند باعث بروز چنین نشانه هایی شود و با توهم و هذیان همراه باشد.

خط اول درمان افراد پارانویید درمان های دارویی است که توسط روانپزشک صورت می گیرد.

با وجود یکی دو نشانه نمی توان به افراد برچسب بدبینی زد ولی اگر چنین نشانه هایی در خودتان و یا اطرافیان مشاهده می کنید حتما به روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنید.