چرا برخی زوجین بعد از گذشت سالها روابطشان همچنان عاشقانه ادامه پیدا می کند اما برخی دیگر روابطشان به سرعت رو به سردی می رود؟

عشق های کوتاه مدت آسان است اما مراقبت از روابط در طولانی مدت نیازمند تعهد و فداکاری است.

پژوهش های مرتبط با ازدواج نشان داده است که زوجین رضایتمند از نظر سلامتی و طول عمر وضعیت بهتری نسبت به افرادی که طلاق گرفته اند یا از زندگی مشترک خود راضی نیستند دارند.

عوامل موثر در دوام روابط زناشویی:

1.      روابط جنسی منظم: افرادی که در هفته حداقل یکبار رابطه جنسی برقرار و عشق خود به یکدیگر را به صورت کلامی ابراز می کنند از رضایت بیشتری از روابطشان برخوردارند.

2.      ارتباط صحیح: علت بسیاری از طلاق ها همین ارتباط ضعیف است. با یکدیگر صحبت کنید و به درد و دل همسرتان گوش دهید، اینکار باعث رفع سوء تفاهم ها و برطرف شدن حس بد زوجین به یکدیگر می شود.

3.      دادن حریم خصوصی به فرد مقابل: یعنی هر یک از زوجین فرصتی برای کارهای شخصی خود نیز داشته باشد، موفقیت های هم را جشن بگیرند و از شکستهای یکدیگر دلگیر شوند این فرصت برای زندگی شخصی باعث می شود زوجین بیشتر دلتنگ هم شوند و ارزش بیشتری برای با هم بودنشان قائل شوند.

4.      تقسیم وظایف: زوجینی که تقسیم وظایف کرده و به یکدیگر در انجام کارهای زندگی کمک می کنند احتمال خستگی، غر زدن و نارضایتی یکی از طرفین را کاهش می دهند.

5.      حل تعارض به شیوه صحیح: بروز اختلاف در هر زندگی طبیعی است. یادگیری شیوه درست حل اختلافات به این معنی است که به جای حمله به شخصیت همسر، بی اعتنایی به وی و یا حتی درگیری فیزیکی؛ ترس ها و احساس ناامنی خود را بیان کنید و از طریق گفتگو صمیمت را افزایش دهید. همچنین زوجین باید مسئولیت احساسات خود را به عهده بگیرند و یکدیگر را سرزنش نکنند.

با به کارگیری این راهکار ها می توانید قدمی در جهت دوام روابط خود بردارید.